کد خبر : ۲۲۲۶۶۲ تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ساعت ۲۱:۱۶


جاده؛ مهمترین نیاز بخش شهیون دزفول

بخش کوهستانی شهیون دزفول 2 هزار و 892 کیلومتر مربع وسعت دارد که بیش از 70 درصد روستاهای آن جاده مناسب ندارند.

 جاده؛ مهمترین نیاز بخش شهیون دزفول

به گزارش دزان ان، بنقل ازایرنا، 372 روستا و آبادی در بخش شهیون دزفول وجود دارد که نبود زیرساخت هایی چون آب، برق، مدرسه و خدمات بهداشتی درمانی اهالی بخش شهیون را دچار مشکل کرده که عامل اصلی بیشتر این محرومیت ها نبود جاده دسترسی است.
بخش شهیون دزفول سه نوع جاده از جمله جاده آسفالته مرکز بخش تا روستای لیوس به طول 35 کیلومتر دارد که این جاده به دلیل کوهستانی بودن منطقه در هر بار بارندگی تخریب می شود و نیازمند بهسازی است.
مابقی جاده های بخش شهیون شامل جاده دهستان سیدمحمود، دهستان احمد فداله و دهستان دره کاید شوسه و سخت گذر هستند و تردد در آنها به سختی انجام می شود.
دهستان احمد فداله بخش شهیون دزفول واقع در دل رشته کوه زاگرس، ظرفیت های طبیعی و بکر فراوانی دارد که دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده دشوار است.
فاصله شهر دزفول تا دهستان احمد فداله 120 کیلومتر است اما برای دسترسی به عشایر ساکن در این منطقه باید بیش از هشت ساعت حدود 200 کیلومتر با خودرویی کمک دار در جاده ای کم عرض، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه های خطرناک رانندگی کرد.
اهالی این مناطق جاده را مهمترین نیاز خود می دانند زیرا برای رسیدن به احمدفداله باید جاده ای شبیه جاده های مالرو، سخت گذر و سنگلاخی را طی کنند.
جابجایی اهالی روستاهای احمد فداله بیشتر با وانت نیسان انجام می شود این در حالی است که زنان باردار نیز از این موضوع مستثنی نبوده و همواره برای تردد با مشکلات جدی مواجه هستند.
رئیس شورای اسلامی بخش شهیون دزفول با اشاره به جمعیت 11 هزار و 500 نفری بخش شهیون دزفول با پنج دهستان گفت: اهالی دهستان احمدفداله از راه روستایی و آب آشامیدنی محرومند و دانش آموزان برای رسیدن به مدرسه باید مسیری 2 ساعته را پیاده روی کنند.
سیدحاجی حسینی افزود: بنا به گفته مسئولان، به دلیل پراکندگی جمعیت عشایری در این مناطق امکان احداث مدرسه برای دانش آموزان انگشت شمار امکان پذیر نیست.
وی مهمترین مشکل دهستان احمدفداله و دره کاید را جاده دانست و اظهار داشت: نبود راه دسترسی مناسب بیشترین مشکل دهستان های احمدفداله، سیدمحمود، دره کاید، سید ولی الدین و شهی است.
رئیس شورای اسلامی بخش شهیون دزفول افزود: استاندار خوزستان همراه با مسئولان استانی چندی پیش از این دهستان ها بازدید و مصوباتی برای رفع مشکلات این مناطق تصویب کرد ولی هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
وی گفت: مبالغی از محل اعتبارات ارزش افزوده به این دهستان تعلق گرفته ولی نیاز به مساعدت و همکاری بیشتری برای حل مشکلات اهالی این منطقه است.
وی ضمن تقدیر از اقدامات توزیع برق دزفول خواستار توسعه شبکه برق در مناطق روستایی این شهرستان شد و گفت: روستاهای پلو، سیلو، دارخلک، دره خشک، دورک، دره کاید، پاچل چلاوز، باب خدا و آب انار از نعمت برق محرومند که برخی از آنها 20 تا 80 خانوار دارند.
رئیس شورای بخش شهیون دزفول با تشکر از کمیته امداد سردشت بابت کمک به توسعه منطقه افزود: ارائه خدماتی چون وام اشتغال و تحت پوشش قرار دادن افراد فقیر از دیگر اقدامات کمیته امداد سردشت است.
وی با بیان اینکه اهالی دهستان احمد فداله با وجود چاه های نفت از حداقل امکانات زندگی بی بهره اند، اظهار داشت: این دهستان طرح هادی ندارد و مجوزی در این خصوص داده نشده است.
حسینی افزود: اهالی این منطقه برای مقاوم سازی خانه های خود نیازمند وام مقاوم سازی هستند که مسئولان باید در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.
وی عدم دسترسی به اینترنت را از دیگر مشکلات اهالی دهستان احمدفداله دانست و گفت: گیرنده دیجیتال نیز در دهستان احمدفداله جواب نمی دهد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 85 روستای بدون دهیاری در 2 بخش سردشت و شهیون دزفول تعریف شده و تلاش بر این است از اعتبارات ارزش افزوده روستاهای بدون دهیاری برای بهسازی، آبرسانی، جاده سازی و روشنایی آنها هزینه شود.
عبدالحسین پوررکنی افزود: 24 کیلومتر جاده سالند که مسیر دسترسی به دهستان احمدفداله است نیازمند اصلاح و بازسازی است که برای بهسازی هر کیلومتر جاده کوهستانی حدود پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اضافه کرد: امیدواریم با پیگیری های انجام شده و با توجه به سفر استاندار خوزستان در سال گذشته این جاده از طریق اعتبارات بسیج، راه و شهرسازی و اعتبارات شهرستانی بهسازی شود.
وی با اشاره به مشکلات جاده در بخش شهیون دزفول اظهار داشت: رودخانه فصلی خرمیزان در زمان بارندگی روستای خرمیزان را به 2 بخش تقسیم می کند.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری دزفول افزود: حدود 150 متر از وسط این روستا هنگام بارندگی پرآب شده و امکان تردد دانش آموزان وجود ندارد.
وی با تاکید بر لزوم نصب پل عابر پیاده برای رفع مشکل تردد دانش آموزان گفت: برای راه اندازی پل برای این رودخانه فصلی و رفع مشکل دانش آموزان حدود 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
پور رکنی با بیان اینکه بسیج حدود 50 میلیارد ریال اعتبار برای جاده سالند هزینه می کند، افزود: بعد از اجرای این طرح 24 کیلومتر جاده سالند تا احمدفداله مشکل خاصی نخواهد داشت ولی حدود 35 کیلومتر جاده دره کاید نیازمند اصلاحات فنی و بهسازی ویژه است.
وی اظهار داشت: بخش های سردشت و شهیون حدود 70 درصد مساحت شهرستان دزفول را تشکیل می دهند که فاصله برخی از روستاهای این 2 بخش تا مرکز شهر دزفول حدود 200 کیلومتر است.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری دزفول افزود: خیرین، کمیته امداد و بنیاد برکت در سال های اخیر کمک های خوبی در جهت جاده سازی در مناطق سخت گذر انجام داده اند ولی رسیدگی و بهسازی این جاده ها نیازمند اعتبارات بیشتر است.
وی اظهار امیدواری کرد با اعتبارات ارزش افزوده روستاهای فاقد دهیاری می توان تا پایان امسال مشکلات جاده های تعداد محدودی از روستاهای دزفول را حل کرد.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان دزفول سال 91 در بین 23 شهرستان استان خوزستان رتبه 21 را در حوزه راه داشت که با اقدامات انجام شده اکنون این رتبه بهبود یافته است ولی هنوز جای کار دارد.
عباس پاپی زاده با بیان اینکه جبران عقب ماندگی سه دهه گذشته نیازمند سال ها زمان است، افزود: تاکنون عملیات جاده سازی 40 کیلومتر از جاده های روستایی دهستان احمدفداله انجام شده است.
وی اظهار داشت: اخیرا 150 میلیارد ریال اعتبار برای جاده سازی در احمدفداله و دره کاید دزفول اختصاص یافته که با این اعتبار حدود 40 کیلومتر جاده سازی خواهد شد.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: پیمانکار این جاده ها اردیبهشت ماه مشخص شد ولی بدلیل افزایش ناگهانی قیمت ها از اجرای طرح خودداری کرد البته از طریق قانون پیگیر انجام تعهدات پیمانکار هستیم.
وی درخصوص اجرای طرح راه پاشنه زاگرس با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت گفت: گام نخست این طرح از سه راهی زیباشهر تا بعد از شهرک المهدی به طول 6 کیلومتر انجام شد و گام دوم از روستای توت علیا تا شهر سردشت به طول سه کیلومتر با صرف اعتباری افزون بر 70 میلیارد ریال افتتاح شد.
وی افزود: گام سوم این طرح بعد از روستای توت علیا تا روستای گاومیر است که در حال اجراست و تا پایان امسال 10 کیلومتر دیگر آن آسفالت می شود ضمن اینکه گام چهارم طرح نیز در مرحله انجام مطالعات و برگزاری مناقصه پیمانکار است.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای کل طرح پاشنه زاگرس یکهزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده که بخشی از آن از محل اعتبارات ملی تامین شد و برای تامین مابقی آن مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: سه راه بنوت با اجرای این طرح به استاندارد جاده های شریانی رسید، جاده روستایی سبزآب - سربیشه به مرحله آسفالت رسید و جاده ماهور برنجی نیز در حال بهسازی است.
پاپی زاده اظهار داشت: بهسازی جاده شهر چغامیش به طول 10 کیلومتر آغاز شده و در مرحله خاک برداری است که با اجرای کامل پروژه پاشنه زاگرس دسترسی به استان های مرکزی آسان خواهد شد و زمان را 50 درصد کاهش خواهد داد.
به گزارش ایرنا 2 بخش شهیون و سردشت با سه هزار و 700 کیلومتر مربع و 73 درصد مساحت دزفول جزو مناطق محروم این شهرستان به شمار می روند و بیش از 300 روستای بالای 30 خانوار دارند.

برچسب ها: شهیون دزفول