کد خبر : ۲۲۱۸۴۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ساعت ۰۶:۲۱

در نشست شورای سلامت دزفول مطرح شد
هشدارنسبت به نامناسب بودن وضعیت بهداشتی کشتارگاه سنتی دزفول/ کشتارگاه باعث ضرر و زیان شهرداري است

در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی دزفول نسبت به نامناسب بودن وضعیت بهداشتی کشتارگاه سنتی دام دزفول هشدار داده شد.

 هشدارنسبت به نامناسب بودن وضعیت بهداشتی کشتارگاه سنتی دزفول/ کشتارگاه باعث ضرر و زیان شهرداري است

به گزارش دز خبر ( دز ان ان) ، رئیس مرکز بهداشت دزفول، ظهر امروز یکشنبه در پنجمین نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول درمحل فرمانداری این شهرستان اظهار کرد:با بازدیدهایی که توسط کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان صورت گرفت مشخص شد کشتارگاه دام دزفول از نظر بهداشتی در شرایط مطلوبي قرار ندارد.

"رضا پورآئین " افزود: سقف نامناسب، عدم درپوش گذاری مجاری فاضلاب، عدم بهسازي تاسیسات برق، عدم بهسازي دیوار و سقف محل یخچال، عدم برخورداری از  پوشش کاری کارکنان، استفاده از گرمکن با سوخت گازوییل و آلودگی زیاد، وجود سپتيک درمحل کشتارگاه و غیرفعال بودن زباله سوز از جمله مشکلات بهداشتی مشاهده شده در این کشتارگاه است.

مدیر شبکه بهداشت دزفول بابیان اينکه لاشه دام ها درمحلي غیراز زباله سوز سوزانده می شوند، گفت: غیربهداشتی بودن جایگاه تهيه روغن از چربی های ضایعاتی، دپوکردن استخوان ها در محوطه، وجود سگ های ولگرد و ضایعات و آهن آلات نیز از دیگر معضلات بهداشتی موجود در کشتارگاه سنتی دزفول است.

پورآیین تاکید کرد: لازم است که این مشکلات در اسرع وقت برطرف شوند چرا که تداوم آنها قطعا بازتاب منفی و تاثیرات بسیار بدی در سلامتی شهروندان خواهد داشت.

وضعیت کشتارگاه زیبنده دزفول نیست
فرماندار دزفول نیز دراین زمینه اظهار کرد: وضعیت بهداشتی این کشتارگاه تاسف آور است درحالی که رفع تمامی مشکلات مذکور نیاز به هزینه چندانی ندارد.

حبیب الله آصفی افزود: شهرداری دزفول باید در این زمینه وقت بگذارد تا این  دغدغه مردم و دانشگاه علوم پزشکی دزفول برطرف شود.
وی بابیان اینکه این وضعیت بهداشتی در کشتارگاه زیبنده دزفول نیست، یادآور شد: در بسیاری از جلسات شورای سلامت استان خوزستان نیز وضعیت کشتارگاه دزفول مطرح شده که لازم است هرچه زودتر برای منافع شهرستان این معضل رفع شود.

فرماندار دزفول با بیان اینکه کشتارگاه مذکور به دلیل سنتی بودن باید توسط شهرداری اداره شود، عنوان کرد: با وجود اینکه ما قادر به تحویل زمین در وسعت چند برابر هستیم اما به دلیل سودآور نبودن و زیان ده بودن این کشتارگاه هیچ سرمایه گذاری رغبت به سرمایه گذاری در آن نمی کند.

آصفی ادامه داد: ایجاد کارگاه های متعدد از جمله پرواربندی، پودراستخوان و امثال اینها تنها راه درآمد زايي کشتارگاه سنتی دزفول خواهد بود.

لزوم صنعتی شدن
وی تاکید کرد: تا زمانی که این کشتارگاه به صنعتی تبدیل نشود نمی توان برای رفع مشکلات عمده آن کار مفیدی انجام داد بنابراین شهرداری دزفول باید همواره با نظارت دامپزشکی این مکان را بهتر از قبل اداره و مدیریت کند تا راه چاره ای پیدا شود.

کشتارگاه باعث ضرر و زیان شهرداري است
معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز در ادامه گفت: مجموعه کشتارگاه دزفول 10 هکتار است که برخلاف صحبت های مطرح شده وضعیت بهداشتی آن بحرانی نیست.

محمدابوالحلاج افزود: دوسال پیش با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال اقداماتی همچون بهسازي سرویس های بهداشتی، کاشی کاری دیوار ها تا سقف 4 متر و محوطه سازي آن را انجام دادیم ضمن اینکه ما باتوجه به خون پاشی های صورت گرفته و نیاز کشتارگاه مساحت کاشی شده را تعیین کرده ایم.

وی ادامه داد: درآمد شهرداری از این کشتارگاه ماهیانه 230 میلیون ریال است در حالی که 560 میلیون ریال بصورت ماهانه در آن هزینه می شود.بنابراین با وجود زیان دهی فراوانی که برای شهرداری دارد بازهم از مشکلات آن غافل نیستیم.

معاون امور شهری شهرداری دزفول تنها راه نجات این کشتارگاه را صنعتی شدن دانست و اظهار کرد: با چند سرمایه گذار دراین خصوص رایزنی کرده ایم که امیدوار هستیم بتوانیم این مشکل را برطرف و این مکان را از زیر نظر شهرداری خارج کنیم.

مشکلات، تاسيساتي و نظارتی است
رئیس اداره دامپزشکی دزفول نیز در این باره اظهار کرد: شهرداری در سال 93 اعتبارات خوبی برای این کشتارگاه در نظر گرفت اما عمده مشکلات این مکان نظارتی و تاسيساتي هستند.

محسن ورجاوند افزود: براساس شنیده ها استانداری خوزستان اعتباری را برای کشتارگاه ها در نظر گرفته که در صورت دریافت این اعتبار نیازهای اصلی این مکان از جمله ژنراتور برای سردخانه، ایجاد سقف کاذب و سپتيک برطرف خواهد شد.

وی اعتبار مورد نیاز برای خرید و نصب ژنراتور را ۱۵ میلیارد ریال برشمرد.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول بابیان اینکه این اداره در قبال کشتارگاه وظیفه نظارت بر دام و بازرسی های روزانه را برعهده دارد، تصریح کرد: بهداشت فردی و ارسال اخطاریه کتبی برعهده مرکز بهداشت است بنابراین ما نیازمند تعامل مرکز بهداشت درخصوص نظارت و رعایت بهداشت کشتارگاه هستیم.

به گزارش دز ان ان، درادامه مسئولان حاضر در جلسه درراستای رفع مشکلات و تامین نیازهای کشتارگاه سنتی دزفول به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکارهایی پرداختند.


برچسب ها: محمد ابوالحلاج فرماندار دزفول محسن ورجاوند دامپزشکی دزفول کشتارگاه دزفول شهرداری دزفول