کد خبر : ۲۲۱۹۳۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۳:۵۹

در خواست مردم و فعالان فرهنگی و گردشگری دزفول
پل باستانی دزفول در حال تخریب است/اگر نبود بودجه و اعتبار بهانه است از مردم و خیرین در خواست کنید!

از این رسانه ی محلی و منطقه ای از نماینده مردم، فرماندارویژه و ریاست میراث فرهنگی و گردشگری و شورا و شهرداری دزفول تقاضا داریم تا اقدام عاجل و موثری برای مرمت پل قدیم دزفول انجام دهند، در غیر اینصورت موضوع از طریق رسانه های ملی و مسئولان کشوری پیگیری خواهد شد.

 پل باستانی دزفول در حال تخریب است/اگر نبود بودجه  و اعتبار بهانه است از مردم و خیرین در خواست کنید!

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌سازد، درحقیقت در آن زمان یکی از راه‌های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین های بین‌النهرین بوده، که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین و با بکارگیری اسرای رومی ساخته شده است.
پل ساسانی دزفو.ل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی و بدست ده‌ها هزار اسیر رومی بر روی رود دز ساخته شد و به همین دلیل این پل به پل رومی نیز مشهور است. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد.
این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.
این پل باستانی برروی رودخانه دز واقع شده و ساختمان فعلی آن در دوران صفویه بر روی ساختمان قبلی بنا شده است. ساختمان این پل متشکل از بافت معماری متعلق به سه دوره تاریخی است. بخش‌هایی از پایه‌های پل مربوط به دوره ساسانی و بخش طاقدیسی پل مربوط به دوره صفویه و از نمونه‌های طاق‌های دوره اسلامی است و سرانجام بخش عرشه پل که از مصالح جدیدی همچون سیمان و فلز ساخته شده است مربوط به دوره رضا شاه پهلوی است. پس از احداث سد دز در شهرستان دزفول فشار آب رودخانه بر این پل بسیار کاهش یافت.
این سازه ی زیبا و باستانی قدیمی ترین اثر سالم،ثبت شده به شماره 84 در تاریخ 15 دی ماه 1310و منحصر به فرد شهر دزفول است که همانند آن به صورت سالم و سرپا در کل دنیا وجود ندارد.
در سال 89 برای مصون ماندن از تخریب با پیگیری انجمنها و دوستداران میراث فرهنگی و فشار رسانه ها توسط شهردار، عبور و مرور خودرو از روی این پل ممنوع گردید و پس از ان تعمیرات و مرمت جزئی از پل بعمل آمد . ولی از آن زمان این اثر ملی به حال خود رها شده و روز به روز به سمت زوال و تخریب می رود.



طغیان و سیل سال گذشته رودخانه دز به قسمتهای پایه و موج شکنهای پل آسیب بسیار جدی وارد کرد و ساروج و سیمانهایی که در سالهای گذشته به عنوان محافظ به پایه های پل اندود شده را شسته است و تکه تکه های بزرگ از سنگهای ساختاری آن جدا کرده است که در بازدید میدانی به راحتی قابل مشاهده است و در عکسها مشاهده می نمایید.
البته قسمتهایی از جان پناه و دیواره و همچنین عرشه پل توسط بارندگی و فرد یا افرادی فرو ریخته شده که در تصاویر ملاحظه می نمایید.


سوالی از فرماندار ویژه شهرستان دزفول به عنوان مدیریت عالی دولت در دزفول دارم؟!
شب گذشته رئیس محترم جمهور از پیشرفتها و توسعه در حوضه گردشگری سخن گفتند!
آیا مهمتر و منحصر به فرد تر و گرانبها تر از پل ساسانی دزفول در حوضه گردشگری و میراث فرهنگی در این شهرستان وجود دارد ؟!
آیا تدبیری برای  جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر ملی اندیشیده شده است؟!
اگرقرار است نبود بودجه و اعتبار بهانه ای برای عدم رسیدگی به این سازه ی باستانی بیان شود، براحتی می توان با فراخوان عمومی از خیرین و مردم فرهنگ دوست هزینه های آن را تامین نمود.
مهم همتی است که بایستی برای این مهم صرف شود.

با توجه به درخواستهای مکرر مردم و فعلان فرهنگی و گردشگری جهت پیگیری و اطلاع رسانی، لذا از این رسانه ی محلی و منطقه ای از نماینده مردم، فرماندارویژه ،ریاست میراث فرهنگی و گردشگری ، شورای شهر و شهرداری دزفول  تقاضا داریم  تا اقدام عاجل و موثری برای مرمت پل قدیم دزفول انجام دهند، در غیر اینصورت موضوع از طریق رسانه های ملی و مسئولان کشوری پیگیری خواهد شد.

برچسب ها: پل قدیم دزفول پل ساسانی تخریب پل دزفول