کد خبر : ۲۲۱۲۵۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ ساعت ۱۹:۰۷

فرماندار دزفول تاکید کرد
لزوم ورود انجمن های مردم نهاد دزفول در مسائل کلان شهرستان/ در فقر آموزش شهروندی به سر می بریم

فرماندار دزفول گفت: لازم است تا انجمن های مردم نهاد دزفول در حوزه مسائل کلان شهرستان در جهت حل مشکل و ارائه راهکار نیز ورود کنند.

 لزوم ورود انجمن های مردم نهاد دزفول در مسائل کلان شهرستان/ در فقر آموزش شهروندی به سر می بریم

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، حبیب الله آصفی ظهر امروز چهارشنبه در نشست هیئت نظارت بر انجمن های مردم نهاد شهرستان دزفول که در محل فرمانداری دزفول برگزار شد، اظهار کرد: هر فرد و گروهی که برای رفع و ساماندهی معضلات اجتماعی شهرستان احساس مسئولیت کند مورد حمایت فرمانداری قرار خواهد گرفت.

وی بااشاره به وجود کودکان کار در کشور، افزود: منظور از کودکان کار صرفا کودکان خیابانی نیست بلکه در دزفول کودکان کار در حوزه کشاورزی زیادی وجود دارد که باید حمایت شوند.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول بابیان اینکه باید اجازه دهیم تا نهادهای مدنی دزفول تقویت شوند، تصریح کرد: دراین راستا باید ازاین پس صدور مجوزفعاليت سازمانهاي مردم نهاد در سطح شهرستان را سرعت ببخشیم ضمن اینکه مدیران این NGo ها باید تخصصی تر وارد عمل شوند.

آصفی با تاکید براینکه نهادهای مدني به دلیل مردمی بودن، نگاهشان  به ادارات دولتی را کمتر کنند، اضافه کرد: به دلیل نگاه های نادرست و سوظن هایی که نسبت به انجمن های مردم نهاد وجود دارد متاسفانه این انجمن ها نتوانسته آنطور که باید وارد عمل شوند.

وی بابیان اینکه سازمان و انجمن های مردم نهاد باید بصورت غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی فعالیت کنند، گفت: لازم است تا در شهرستان دزفول یک دبیرخانه برای نهادهای مدنی ایجاد شود تا این انجمن ها ملزم به ارائه بیلان کاری در بازده زمانی معین باشند.

فرماندار ویژه دزفول ادامه داد: همچنین باید کارشناسان و بازرسانی وجود داشته باشند که بر اقدامات و عملکرد این سازمان های مردم نهاد در سطح شهرستان نظارت کنند تا بدین ترتیب قدرت پیگیری و انجام اقدامات توسط این انجمن ها افزایش یابد و اعضای این انجمن ها اهمیت وجود و نقش خود را در رفع مسائل و دغدغه های شهرستان بیشتر و بهتر درک کنند.

آصفی با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان دزفول در زمینه های مختلف، عنوان کرد: دستگاه های دولتی بخاطر حجم زیاد کاری نتوانسته اند در حد شایسته به این ظرفیت ها از جمله رودخانه، جنگل ها و میراث فرهنگی بپردازند بنابراین تقویت کردن انجمن های مردم نهاد شهرستان باعث می شود تا رسیدگی به معضلات و ظرفیت های دزفول بیشتر شود.

وی یادآور شد: انجمنهای مردم نهاد به دلیل اینکه عمدتا رفتارهای مطلوبي با آنها نمی‌شود اعتماد بنفس خودرا تا حد زیادی ازدست داده اند اما آنها باید با جدیت در مباحث مهم شهرستان ورود کرده و به مطالبه گری و حتی حل مشکلات درحد توان بپردازند.

تعیین مکان برای استقرار انجمن ها
فرماندار ویژه دزفول همچنین در خصوص مشکل مکان برای انجمن های مردم نهاد شهرستان نیز توضیح داد: درمدت های گذشته محلی در مقابل اداره آموزش وپرورش دزفول برای استقرار انجمن های مردم نهاد شهرستان تعیین شد که این انجمن ها در صورت عدم برخورداری از مکان می توانند ازاین محل استفاده کنند ضمن اینکه برای برگزاری جلسات نیز این امتیاز را خواهند داشت که از سالن های جلسات و کنفرانس های ادارات نزدیک به خود بهره مند شوند.

آصفی افزود: بنابراین هیچ انجمن مردم نهادی ازاین پس از نبود مکان گله نکند چرا که ازاین نظر محدودیتی در شهرستان وجود ندارد و آنها می توانند آزادانه جلسات و مراسمات خودرا برگزار کنند.

وی درادامه سابقه نهادهای مدنی در دزفول را صدها سال برشمرد و یادآور شد: بخش وسیعی از نهادهای مدنی دزفول در زمینه روحانیت و گرایشات اجتماعی و خیرخواهانه بوده اما متاسفانه نگاه مرکز استان برای حمایت ازاین نهادها در دزفول بسیار ضعیف و مورد انتقاد است.

فرماندار دزفول آموزش شهروندی در کشور را بسیار ضعیف دانست و تاکید کرد که در تمام سال های اخیر هیچگونه اقدام مفیدی درراستای تقویت حقوق شهروندی و آموزش دراین زمینه صورت نگرفته است.

آصفی با انتقاد از فرهنگ نادرست و غلط موتور سواری در دزفول خواهان برنامه ریزی های اصولی در جهت فرهنگ سازی در این زمینه شد.

وجود 10 انجمن دارای مجوز در دزفول
محمدحسین خجسته کیا مسئول امور اجتماعی فرمانداری دزفول نیز در این جلسه اظهار کرد: در سطح شهرستان دزفول 10 انجمن مردم نهاد با مجوز و دارای پروانه در حال فعالیت هستند.

وی افزود: بیش از 10 انجمن مردم نهاد دیگر نیز وجود دارد که بدون برخورداری از پروانه در حال فعالیت هستند که این انجمن ها پس از تایید شدن توسط هیئت نظارت برسازمان های مردم نهاد شهرستان می توانند در جهت اخذ پروانه و مجوز فعالیت اقدام کنند.

مسئول امور اجتماعی فرمانداری دزفول خبرداد: درراستای معرفی اهمیت انجمن های مردم نهاد، مقرر شده تا استاندار خوزستان جلساتی را با فرمانداران، روسای شوراهای اسلامی شهرستان ها و شهرداران چهار شهر دزفول، آبادان، ماهشهر و اهواز برگزار کند تا این دستگاه ها از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در پیشبرد پروژه های مختلف خود بهره ببرند و مقداری از کار را بدست این انجمن ها بسپارند.

به گزارش دز ان ان، در این جلسه، اعضای هیئت بازرسی بر انجمن های مردم نهاد شهرستان در خصوص تایید صلاحیت و امکان اخذ مجوز و پروانه فعالیت 10 انجمن مردم نهاد در سطح شهرستان درزمينه های  اجتماعی، فرهنگی، میراثی، محیط زیستی و خیریه به اظهار نظر پرداختند که براین اساس مقرر شد تا برخی ازاین انجمن ها که بدون مجوز در حال فعالیت هستند و یا تاکنون فعالیت خودرا آغاز نکرده اند برای نگارش اساسنامه خود جلساتی تخصصی  را با دستگاه های اجرایی و متولی برگزار کنند.

برچسب ها: فزماندار دزفول انجمن های مردم نهاد حبیب الله آصفی