کد خبر : ۲۲۰۴۵۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ساعت ۰۷:۱۸

سید احمد آوایی:
اصلاحات در قرآن سفارش شده است/ میل به حفظ مسند و مقام در ادارات دزفول بیداد می کند

دومین همایش «دزفول، چشم انداز توسعه و پیشرفت»، در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

 اصلاحات در قرآن سفارش شده است/ میل به حفظ مسند و مقام در ادارات دزفول بیداد می کند

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، سید احمد آوایی ظهر امروز سه شنبه در همایش "دزفول، چشم انداز توسعه و پیشرفت" اظهار کرد: باید موانع توسعه را شناخت و با آنها برخورد کرد، می شود بین صنعت و کشاورزی همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم نه اینکه آنها را در مقابل هم قرار دهیم.

نماینده سابق دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی روبه روی هم قرار دادن دو حزب اصول گرا و اصلاح طلب نیز کار درستی نیست، افزود: مگر می شود کسی اصول گرا باشد و به همه چیز نیز اعتقاد داشته باشد اما وضع موجود را نیز کاملا قبول داشته باشد؟ از طرفی مگر می شود کسی اصلاح طلب باشد اما اصول را قبول نداشته باشد در حالی که اصلاحات یک واژه قرآنی است بنابراین نباید این مرزبندی های سنگین را ایجاد کنیم.

مسائل فرهنگی مانع رسیدن به توسعه

معاون سابق وزیر صنعت و معدن و تجارت، عمده ترین مشکل در زمینه نرسیدن به  توسعه را مسائل فرهنگی دانست و گفت: از زمان قدیم حزب توده با فعالیت های خود یک روحیه ضد بخش خصوصی و علاقه مند به بخش دولتی را ایجاد کرد به گونه ای که تا قبل از انقلاب بسیاری از این افراد سرمایه گذاران را استعمارگر می خواندند و این جو بد پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه داشت و هر چقدر علما و مراجع سعی در رفع این تفکر نادرست داشتند با آنها مخالفت می شد.

آوایی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی نیز درگیر جنگ تحمیلی شدیم و اقتصاد ما در آن زمان دولتی تر شد بنابراین این عقب افتادگی های توسعه ای عمدتا به خاطر مسائل و مشکلات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از مردم با تهیه وسایل و تجهیزات خود از خارج کشور به تولید داخلی جفا می کنند، عنوان کرد: باید سعی کنیم هزینه های سربار را پایین بیاوریم. اقتصاد ما دولتی است به همین دلیل خیلی ها سفارشی افرادی را وارد سیستم دولت می کنند که چون این افراد بدون تخصص و در واقع کاملا اضافی وارد سیستم شده اند و حقوق اضافه می گیرند که به ضرر مردم است و همین ها هزینه های سربار هستند.

نماینده سابق دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه صنعت دولتی در حال ضرر دیدن است اما مدیران آن پاداش می گیرند، گفت: تا فشار وارد نکنیم و تا این حقوق ازدست رفته مردم را به آنها ندهیم این مشکلات برطرف نمی شود.

آوایی با بیان اینکه هیچوقت یک کارآفرین بدون مطالعه وارد کار نمی شود و این سیاسیون هستند که برای سود و بدون کار کارشناسی وارد صنعت می شوند، افزود: بنابراین یکی از دلایل این مشکلات مسئله  فرهنگی ودیگری نیز مربوط به سیاست ها و مقررات است به عنوان مثال در آلمان یک کارآفرین برای شروع کار خود باید سه مرحله را در ظرف شش روز طی کند اما کارآفرینان درایران  باید بیش از ۱۴ مرحله را در میانگین ۱۰۷ روز طی کنند هر چند در شهرستان دزفول چون محافظه کاری بیداد می کند این مدت افزایش نیز می یابد.

محافظه کاری در ادارات بیداد می کند

وی با اشاره به اینکه در دزفول سیستم اداری نهایت تلاش خودرا برای سنگ اندازی می کند، تصریح کرد: تنگ نظری، ضعف، محافظه کاری و علاقه فراوان مسئولان به میزهای خود در دزفول بیداد می کند و این معضلات را صنعتگران دزفولی به خوبی می دانند.

نماینده سابق دزفول در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: بسیاری از بانک های ما نه به روش غربی و شرقی و نه به روش اسلامی و غیراسلامی عمل می کنند بلکه اصلا مدیریت واضحی ندارند.

آوایی یادآور شد: اگر امروز بتوانیم کاری برای رفع مشکلات شهرستان انجام دهیم اما انجام ندهیم درواقع خیانت و جفا کرده ایم و چون زمان همیشه محدود است باید از همین حالا آستین های خودرا بالا بزنیم.

لزوم ایجاد مرز هوایی

وی به مسائل و مشکلات بخش کشاورزی دزفول اشاره کرد و گفت: اکنون کشاورزان ما تولید دارند اما مشتری ندارند و ارزی وارد شهرستان نمی شود بنابراین اگر بتوانیم مرز هوایی را در دزفول ایجاد کنیم و اداره بازرگانی و گمرک را در دزفول مستقر کنیم در بخش کشاورزی با تحول بسیار خوبی مواجه می شویم هر چند در رابطه با مرز هوایی تاکنون پیگیری های بسیار زیادی انجام داده ایم اما متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

آوایی، مشکل دیگر شهرستان دزفول را عدم حمایت از صنعت گران، کارآفرینان و کشاورزان دانست و اظهار کرد: عدم حمایت تنها به معنای حمایت مالی نیست بلکه فسادهای اداری یک ظلم بزرگ در حق صنعت و کارآفرینان است. در انگلستان و سایرکشورها به دلیل آزادی بیان در مطبوعات و سیستم موجود در احزاب از هر ۱۰ فساد اداری ۹ فساد لو می رود و با فرد خاطی شدیدترین برخورد صورت می گیرد در حالی که در ایران از هر ۱۰ مورد نهایتا ۳ مورد شناخته می شود و گاه با یک تلفن ساده نیز موضوع حل می شود.

کارآفرینان دزفولی بی پناه هستند

وی با بیان اینکه وقتی در سیستم اداری فساد باشد قطعا کارآفرین و بخش های کشاورزی و صنعت نابود می شوند، تصریح کرد: باید بتوانیم با صنایع تبدیلی جلوی خام فروشی در بخش کشاورزی شهرستان را بگیریم و یا اتحادیه ها و اتاق بازرگانی و گمرک را در دزفول فعال و مستقر کنیم چرا که واقعا کشاورزان و صنعت گران این شهرستان بی پناه هستند و تکیه گاهی ندارند.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه محافظه کاری در سرمایه گذاران دزفولی بیداد می کند، عنوان کرد: به همین دلیل است که این افراد عمدتا به دنبال کارهای زود یازده هستند و همه موارد تقصیر بانک ها نیست.

آوایی با تاکید بر تلاش برای رفع موانع پیش روی کارآفرینان و صنعت گران شهرستان خواستار همت بالای مسئولان برای ارتقای سطح توسعه شهرستان شد.

سومین همایش با عنوان "دزفول، منطقه ویژه نیز برگذار" خواهد شد

دبیر همایش دزفول، چشم انداز توسعه و پیشرفت نیز در این همایش اظهار کرد: این دومین همایش درراستای توسعه دزفول است و اولین همایش با عنوان دزفول، شهر آرزوها طی چندماه گذشته در همین دانشگاه برگزار شده بود.

حسین فرهاد نژاد، مدیرعامل قطار شهری اهواز، قائم مقام منطقه آزاد اروند و معاون سابق وزیر جهادکشاورزی را از جمله مهمانان ویژه همایش قبلی برشمرد و افزود: لزوم برندسازی محصولات کشاورزی دزفول، بیان ظرفیت های منطقه آزاد برای صادرات محصولات کشاورزی دزفول و لزوم وجود گلخانه ها از جمله مباحث اصلی مطرح شده در این همایش است.

وی، پیگیری بحث صادرات محصولات کشاورزی دزفول را از جمله خروجی های همایش قبلی دزفول، شهر آرزوها برشمرد و عنوان کرد: بحث مطالعاتی این طرح انجام شده و اگر مسئولان در این زمینه همکاری کنند می توانیم به کشاورزان شهرستان امید دهیم که به زودی می توانند محصولات خودرا با قیمت بالا صادر کنند.

دبیر همایش دزفول، چشم انداز توسعه و پیشرفت با بیان اینکه در این همایش قصد داریم معضلات و موانع توسعه دزفول را شناسایی و بررسی کنیم، گفت: قطعا یکی از دستاوردهای این همایش نیز ایجاد یک دبیرخانه برای ارتباط بیشتر با صنعتگران، اساتید، دانشجویان و متخصصان خواهد بود تا بتوانیم مسائل و مشکلات شهر را تخصصی تر بررسی و در جهت رفع آنها پیش برویم.

فرهاد نژاد در ادامه از برگزاری همایش سوم با عنوان دزفول، منطقه ویژه در آینده نزدیک نیز خبرداد و افزود: دزفول مناطق محروم بسیار زیادی دارد که باید با نگاه باز به آنها توجه کرد.

برچسب ها: سید احمد آوایی نماینده سابق دزفول همایش دزفول، چشم انداز توسعه و پیشرفت حسین فرهاد نژاد